Er du en god innkjøper? Det kan du sikkert svare greit på. Men hva med hele organisasjonen din? Har du en god innkjøpsorganisasjon? Nå kan du evaluere og få svar!
DFØ har lansert et såkalt «selvevalueringsverktøy» for anskaffelsesarbeidet. Gjennom syv kategorier skal du score din egen organisasjon og svare på påstander som «Det strategiske ansvaret for anskaffelser er tydelig plassert i toppledergruppen» med svar som «Helt uenig» eller (helst) «Helt enig».
Når du er ferdig, får du en sånn edderkoppnett-graf som viser status, på en skala fra sørgelig til feiende flott.
Vi tok testen nå, og landet på et ganske pent resultat, med full eller nesten full score på alle områder. Det skulle kanskje bare mangle. Vi jobber jo med offentlige anskaffelser hele dagen og har skrudd sammen organisasjonen vår nettopp til å være god på innkjøp. Samtidig ser vi at det hjelper å ha basert seg på ISO9001-standarden. Mange av spørsmålene er enklere å svare bra på når du allerede følger ISO-prinsippene for kvalitetsstyring.
Nå er innkjøpsorganisasjonen Innkjøpskontoret AS forresten også i ferd med å bli tredjepartssertifisert på ISO9001.
Hvordan scorer din innkjøpsorganisasjon?
Men hvordan scorer din organisasjon? Her gjelder det å være ærlig. Hva mener du for eksempel om dette spørsmålet: «Virksomheten har oversikt over kompetansebehov og mål for kompetanseutvikling på anskaffelsesområdet». Hvor enig er du i det?
Og hva med «Virksomheten har rolle- og ansvarsbeskrivelser for anskaffelsesprosessen med klart definerte oppgaver, som er kommunisert til alle ansatte». Har du det?
Det kan bli en spennende reise med både opp- og nedturer, men der du ikke er så fornøyd, kan du også sette deg selv et mål om hvor bra du mener du burde bli. Slik kan du evaluere på nytt om en stund og se om du har utviklet deg i riktig retning.
Det er et riktig så fint hjelpemiddel DFØ har lansert her. Ikke minst kan det hjelpe deg med å gi innkjøp en stemme i organisasjonen din. Hvis alle ber om det samme, er det lettere å bli hørt.
Lykke til, ihvertfall!