Innkjøpskontorets nyhetsbrev byr ukentlig på skråblikk på offentlige anskaffelser. Her finner du de mest populære artiklene.

  • Det må bli slutt på innsyn i alle tilbud
    Ble du provosert nå? Eller er du hjertens enig? Bli med inn i en ganske meningsløs reise – og kamp mot (metaforiske) vindmøller. Det starter så fint. Leverandørene leverer tilbud, og alle håper de skal vinne. Når 12 leverandører gir tilbud, sier det seg forøvrig selv at det kommer til…
  • Psykologhjelp for innkjøpere
    Innkjøp er et fag med flere tapere enn vinnere. Hvordan bevarer du sinnsroen når kritikken hagler? Opplever du at “alle” synes du gjør en dårlig jobb? Det er lett å få det inntrykket når man jobber med offentlige anskaffelser. Det er jo nesten alltid flere tilbud enn kontrakter. I en…
  • Lille-Doffin, hva er det?
    Stadig vekk hører vi prat om “Lille-Doffin”. Hvem er denne lillebroren til Doffin, egentlig? En gang i tiden snakket vi om servere, WAN, LAN og nettverk. Så kom en pedagogisk anlagt fyr med en glup ide: vi kaller det bare for “skyen”. Folk flest skjønner ikke fancy faguttrykk, men “sky”,…
  • Den store koronaguiden
    Lurer du på hvem som mener hva om korona? Her er vår definitive guide. Det er skrevet utrolig mye om koronavirusets konsekvenser for offentlige anskaffelser. Virkelig mye. Det blir fort en jungel. Derfor samler vi det som finnes på ett sted for deg. Myndighetene Det er jo nær sagt selvfølgelig…
  • Normalisert skivebom
    I en artikkel på anbud365 advarer advokater mot å normalisere poengscore, mens andre advarer mot å advare. Det er grunn til å advare litt mot retningen denne debatten tar. I saken som startet det hele, sier to advokater at man bør se bort fra DIFIs anbefaling om å normalisere poengscore….
  • Hva skjer nå?
    I går satte regjeringen inn svært inngripende tiltak for å utsette og begrense konsekvensene av koronautbruddet. Tiltakene vil helt sikkert ha effekt på utbruddet, men hvilken pris vil samfunnet betale? Forhåpentligvis vil det vise seg å være verdt det – til gangs. Helseministeren jobber nå akkurat som vi i Innkjøpskontoret…
  • Coronavirus og Innkjøpskontoret AS
    For å bidra til å bremse smittespredning har Helsedirektoratet bedt arbeidsgivere som har mulighet til å innføre hjemmekontor om å gjøre dette. Som Miljøfyrtårn har Innkjøpskontorets ansatte allerede hjemmekontor som sin permanente arbeidsplass, og begrenser fysiske møter og transport til et minimum. Dette er nedfelt i Innkjøpskontorets miljøpolicy. Likevel forekommer…
  • Kvalifikasjonskrav: slutt å kreve, begynn å mene!
    Har du noen gang tenkt over hva du egentlig bruker kvalifikasjonskrav til? Kanskje du burde det. Kvalifikasjonskrav høres så fint ut: – Vi skal ikke ha konkursryttere, useriøse og andre banditter med i konkurransen vår, liksom. Men realiteten er ofte en ganske annen. La oss derfor ta en titt på…
  • Twist med en tvist
    Det er ikke hver dag kjedelige, grå anbudskonkurranser dukker opp i Nytt på Nytt. Da har noe gjerne gått veldig galt. I dette tilfellet er det selvsagt prisraset på Twist, ergonomiske mus og hodetelefoner i Bergen kommunes kontorrekvisitaavtale det harseleres over. Nytt på Nytt gjør en hederlig jobb med å…
  • Nye terskelverdier
    Ut av det blå velger nok en gang Departementet å endre terskelverdiene. Vi oppdaget endringen i dag, gjennom en endring i anskaffelsesforskriften. Endringen trer i kraft fra, eh… to dager siden. Det er like sprøtt hver gang det skjer. Måten terskelverdiene endres på, er like obskur som den er plutselig….
  • Hva kan du egentlig avklare?
    Det er mye mystikk knyttet til avklaring og bruk av forskriftens §23-5. Men hvor går egentlig grensene for hva som er greit? En ny KOFA-avgjørelse gir flere svar. Det skulle jo bli så fint når vi fikk det nye regelverket og den nye, flotte §23-5. Ja, la oss til og…
  • Nytt organ – nye muligheter
    Ingen har ansvar for å føre tilsyn med offentlige anskaffelser, mener konkurransedirektøren. Men stemmer det egentlig? Vi har hørt det før, og vi hører det gjerne igjen: det offentlige handler for 500 milliarder i året, og bare knøttsmå besparelser her og der kan bli til enorme summer totalt. Da er…
  • Hvor skal vi klage?
    Pussig spørsmål kanskje? Vel, for en leverandør som ikke er helt fornøyd med tildelingen er det kanskje ikke det. “Gripe upwards” (klag oppover) var Kaptein Millers lakoniske svar på spørsmålet i filmen “Saving private Ryan”. En av soldatene hans lurte på hvor han skulle klage. Joda, klag oppover. Men “oppover”…
  • Men dere kjenner jo oss fra før?!?
    Har du tildelt en kontrakt og hørt den setningen før? Det er ikke uvanlig at en eller flere tapende leverandører reagerer med sjokk og vantro på evalueringen din fordi de ikke skjønner hvordan du kan ha glemt den gode relasjonen dere har hatt i mange år. Det lyder kjent, ikke…
  • Eksamensnerver
    Innkjøpskontoret har hatt litt eksamensnerver i det siste. Vi bestemte oss nemlig for å bli sertifisert (igjen). Vi har allerede et lite knippe sertifiseringer liggende rundt på huset, fra det gamle Innkjøpskortet, fra sertifiseringsordningen til KS og en slags sertifisering fra Høgskolen i Molde. Denne gangen var det Sertifiseringsordning for…
  • Hæ? Må du avlyse?
    Du har sikkert hørt det før. Konkurransen måtte avlyses og kunngjøres på nytt fordi leverandøren som ikke vant krever det. Tilbake står en forsmådd vinner som ikke vant likevel, en eller flere jublende tapere og en rimelig frustrert vaktmester som ikke fikk ny brøyte-traktor likevel. Det står i regelverket at…
  • Kjøreregler for bedre anskaffelser
    Du har sikkert tenkt tanken du også: hva er felles for alle anskaffelser, og hva kan vi gjøre enklere? Det blir spennende å se hva gruppen etterhvert kommer frem til, men i mellomtiden kan du hygge deg med våre enkle kjøreregler: Regel nr. 1: Fokuser på behovet Ikke beskriv “dingsen”…
  • Ikke grav deg ned i tide – Fem tips for å øke tilliten
    Du har kanskje opplevd at uenigheten rundt en tildeling utvikler seg til full krig mellom deg og leverandøren som tapte. Du har kanskje også lest våre saker om temaet, eksempelvis om tillit, innsyn i alt og forholdsmessighet. Ja, du har kanskje også dratt nytte av våre tips for en bedre…
  • I etterpåklokskapens navn
    Det er som kjent ganske lett å være etterpåklok. Eksempelvis når du oppdager feil i konkurransegrunnlaget etter at du har tapt konkurransen. Et eksempel fra vi var små: Brødrene Trond og Ivar deler rom. Storesøster skal snart flytte ut. Brødrene klarer ikke å bestemme seg om hvem av dem som…
  • Når tilliten kastes på dør
    Innkjøp er et fag med flere tapere enn vinnere. Sånn er det bare. For hver leverandør som tildeles kontrakt, er det som regel minst en som sitter igjen med bare en lusen begrunnelse (som irriterende nok til og med oppfyller kravene i §25-1(2)). Det er ikke morsomt, men det er…