Kort fortalt: hva er karensperiode?

Vi hører stadig uttrykket «karensperiode», men hva betyr det, egentlig? Tenk deg at du har fått inn to tilbud fra to leverandører og tildeler kontrakt til en av dem. Du sier altså: «leverandør A skal få kontrakten». Men hva med den forbigåtte leverandør B? Leverandøren som ikke fikk kontrakten, har selvsagt også krav på en

Les mer

Kort fortalt: hva er forhandlinger i offentlige anskaffelser?

Hvis tilbudene i den offentlige anskaffelsen din ikke er bra nok, kan du da forhandle? Når i så fall, og hvordan gjør du det? Det ligger i menneskets natur å forhandle. Vi liker å få en så god deal som mulig. Ja, selv introverte nordmenn våger seg av og til utpå og spør om ekstra

Les mer

Kort fortalt: Hva er forskjellen på krav og kriterier i offentlige anskaffelser?

Krav og kriterier høres jo ganske likt ut, men den praktiske forskjellen er himmelvid. Skjønner du forskjellen? Ingen liker kravstore folk. De er brautende, egoistiske og slitsomme. Eller? Kravstore folk kan jo også være tydelige. Du vet jo hvor du har dem? Eller? Hva innebærer egentlig kravet? La oss ta en forelder som krever at

Les mer

Krav hemmer innovasjon og øker konflikt. Punktum

Det er på tide å ta et skikkelig oppgjør med en utbredt misforståelse rundt offentlige anskaffelser. Det er faktisk ikke smart å kreve! Vi har skrevet om dette i årevis, og mange har tatt poenget. Vi er heller ikke alene om å mene dette. Ja, vi har faktisk som regel anskaffelsesforskriften på vår side også.

Les mer

Kort fortalt: hva er forskjellen på leverandøren og tilbudet?

Har du tenkt over at det er forskjell på en leverandør og tilbudet fra leverandøren? Når du jobber med anskaffelser, vil du jevnlig motta tilbud fra leverandører. Du vil også tidvis oppleve at du må befatte deg med for eksempel avvisningsregler. Da vil du se at regelverket skiller på tilbud og leverandør. Denne forskjellen er

Les mer

Opptatt av kvalitet og miljø – og nå kan vi bevise det!

Vi er nå ISO9001 og ISO14001. Les mer om hvorfor vi har blitt ISO-sertifisert, og hvordan det gikk til. I februar ble Innkjøpskontoret AS sertifisert etter to ISO-standarder. Med god hjelp fra Standard Online og med kvalitetssystemet EQS fra Extend, var det ganske greit for Dovre Sertifisering AS å utstede bevis på de to første

Les mer

Poengsetting av pris: Finnes det en formel for alt?

I en fersk KOFA-sak antyder KOFA at en oppdragsgiver har gitt skjønnsmessig poeng på pris. Men må det være det som har skjedd, egentlig? Hold deg fast, for nå skal vi litt inn i matematikkens verden. Vi skal forsøke å gjøre det så smertefritt som mulig, men nå er du forberedt! Tenk deg at du

Les mer