Med sjarmerende upålitelighet er terskelverdiene nok en gang endret uten forvarsel. Oppdatering, 20. mars: Idag har anskaffelser.no lagt ut en nyhetssak om nye terskelverdier. Det skjer altså en uke etter at endringene faktisk trådte i kraft. Idag, 19. mars, kom meldingen fra Lovdata om at Departementet den 18. mars har endret terskelverdiene i forskriften med
KGV: Innkjøpskontoret inngår samarbeid med Artifik
Innkjøpskontoret AS har valgt Artifik AS som leverandør av konkurransegjennomføringsverktøy (KGV) for sin ordinære produksjonslinje. Artifik KGV er en moderne, effektiv og brukervennlig løsning, som støtter Innkjøpskontorets prosesser på en god og fremtidsrettet måte. Avtalen går ut på at Innkjøpskontoret i løpet av 2024 vil fase ut bruken av Mercell Tendsign og implementere Artifik i
10 år og «innkjøpsgigant»
Det er ikke så ofte ordet «gigant» brukes i det norske språket. Da er det gjerne noe skikkelig svært vi snakker om. Ifølge ordboka, er du gigant hvis du er «usedvanlig stor». Javel, da er vi vel det, da. Anbud365 har nemlig intervjuet noen av de større innkjøpsorganisasjonene i Norge. Herunder sånne som Vegvesenet, BaneNOR,
KOFA: Først sa de nei, så sa de ja
Kan vi stole på at KOFA er enige med seg selv? Nei, faktisk ikke. Vi skal til en sak om leie og vask av tøy. Det er selvsagt viktig at tøy som brukes på institusjoner og lignende er godt og riktig vasket, og dermed er det selvsagt fristende å kreve oppfyllelse av en eller annen
IKT-Norge med meninger om regelverket
IKT-Norge har kommet med sitt høringssvar til NOU 2023: 26 Ny lov om offentlige anskaffelser. Høringssvaret er interessant lesing for flere enn bare IKT-folk. Ny frigrense? Blant annet foreslår IKT-Norge at «frigrensa» på 100.000 kroner økes til 500.000. Med andre ord skal man kunne handle fem ganger så mye som idag uten at regelverket kommer
Pass deg for kvalifikasjonskrav om miljø
Et lite kvalifikasjonskrav om miljø kan velte stor tue. Vi skal til en kommune på Sunnmøre. Kommunen skulle kjøpe grunnentreprenørtjenester, og i konkurransen var det et kvalifikasjonskrav om miljøsertifisering. Man måtte altså være Miljøfyrtårn eller ISO14001-sertifisert. Normalt skal jo kvalifikasjonskrav være oppfylt ved tilbudsinnlevering, men her hadde vi en leverandør som ikke var ferdig sertifisert.
Demonstrativt lovlig
Er du innkjøper med litt erfaring, har du sikkert irritert deg over forhandlingsforbudet i EØS-anskaffelser. Noen ganger er det åpenbart ikke god samfunnsøkonomi å frata et helt kontinent (les: Europa) muligheten til å utøve sin innkjøpsmakt. Som vi har skrevet om før, finnes det jo unntak, men mange har ikke tid til å vente en
Hjalp det å få hjelp fra KOFA?
Hvis man spør et rådgivende organ om det er begått feil, håper man jo at rådene de gir skal være til nytte. Er de alltid det? Vi skal til slamtømming og KOFA-sak 2023/1058. Kanskje ikke det mest glamorøse en innkjøper kan befatte seg med, men i høyeste grad nødvendig. I konkurransen skulle man kjøpe innsamling
10 år med digitale anskaffelser
Innkjøpskontoret fyller 10 år i år. I løpet av disse 10 årene har vi gjennomført rundt 2.000 digitale anskaffelsesprosjekter for offentlige kunder over hele landet. Det begynner å bli noen år siden det ble obligatorisk å bruke såkalt KGV til å gjennomføre anskaffelser i Norge. Tilbud i ringperm og på minnepenner er heldigvis blitt en
Kvalifikasjonskrav til besvær (igjen)
Nok en gang har en kommune fått smekk på lanken for å ha benyttet et kvalifikasjonskrav de ikke selv så rekkevidden av. Denne gangen gjaldt saken et krav om en økonomisk rating på minimum «A++ eller tilsvarende». Det var Anbud365 som først omtalte saken. Det er lett å forstå oppdragsgivere som ikke vil ha tilbud