Unngå unødig stress, en liten julepåminnelse

Først og fremst ønsker vi bare å ønske alle en riktig god jul og et godt nytt år.

Selv om vi foreløpig har sluppet å hjelpe noen av dere med å kjøpe inn årets julegaver, så håper vi at alle har rukket fristen for bestilling for at posten skal rekke å levere pakkene før julaften.

I julen blir også vi som privatpersoner minnet på at for at pakkene skal ligge under juletreet 24.desember, så må de bestilles litt tid i forveien. Og fristene kan variere utfra hva slags vare som skal handles inn, om pakken skal leveres fra en lokal leverandør, eller om den skal sendes fra et annet land.
Ikke ulikt det vi som driver med offentlige anskaffelser må forholde oss til resten av året. Det er i forkant av julen alle virkelig får kjenne på hvordan det å utsette handelen plutselig påfører oss unødvendig stress på fulle kjøpesentre de siste dagene før jul, og for noen også på julaften. Cirkel K rapporterer om at det selges rekordmange sjokoladeesker og kaffeavtaler på julaften, som nok tyder på at mange utsetter fristen så langt at man handler i panikk på vei til julemiddagen. Det vil vi jo helst unngå når vi skal kjøpe inn varer og tjenester med offentlige midler.

Unngå stress, start planleggingen av utgående rammeavtaler i dag.

Derfor er dette kanskje et passende tidspunkt å minne alle på at i dag kan være en god dag å ta en liten runde på de rammeavtalene som utløper i løpet av 2026, og starte planleggingen med å fornye disse. Slik kan man unngå unødig stress og opprettholde kvaliteten i gjennomføringen av anskaffelsen.
Vi i Innkjøpskontoret har også rutiner for å følge opp de rammeavtalene vi selv har bistått med, og som vi ser er i ferd med å utløpe. Det kan derfor hende at noen av dere vil få en telefon eller e-post i 2026 med en oppfølging av disse. Og skulle noen av dere bli utålmodige, og ønske å legge en helhetlig plan for nye anskaffelser og fornyelser i 2026, så er det også bare å ta kontakt med oss i mellomtiden. God planlegging gjør det enklere å sette av nødvendige ressurser internt og eksternt, og sikrer at man har en ny avtale på plass når den nåværende utløper.

I disse AI-tider har vi også tatt oss tid til å lage en liten julesang som kan hjelpe alle med å huske på fristene: Husk rammeavtalen – Sang

Når stresset med å få gjennomført en anskaffelse setter inn, så er det allikevel håp

Men skulle allikevel man havne i en stresset situasjon, så er vi naturligvis også behjelpelig med det. Det er jo tross alt derfor mange ønsker en avtale på innkjøpsfaglig bistand. Nemlig tryggheten i å ha noen som kan hjelpe til, og avlaste ved behov. Også når det er kritisk.
Tidligere i år så gjennomførte vi faktisk en FOA, Del I anskaffelse på kun 13 dager fra bestilling av oppdraget til tildeling til stor glede for en oppdragsgiver som var i en stresset situasjon. Det viser at man ved å prioritere og jobbe dedikert kan levere med god kvalitet, også i en stresset situasjon.

En liten oppsummering av året som gikk i Innkjøpskontoret

For oss i Innkjøpskontoret har det aldri blitt gjennomført flere anskaffelser enn i år, og det tror vi handler om at flere og flere setter pris på det vi leverer. Både når det kommer til effektivitet og kvalitet. Ikke minst det faktum at vi er så trygge på vår metodikk og gjennomføring, at vi tør å tilby våre kunder fastpriser. Den økende oppdragsmengden har også gjort at vi har fått på plass noen nye ressurser i året som gikk, som gjør at vi er godt rigget for å bistå med enda flere oppdrag i 2026.

Da gjenstår det bare å si en ting:
Vi er utrolig takknemlig for alle de oppdragene vi har fått lov til å gjennomføre i året som har gått på vegne av våre oppdragsgivere.

God jul og godt nyttår fra oss i Innkjøpskontoret.