Krav om 30% miljøvekting: en verdenssensasjon?

På anskaffelseskonferansen 2024 ble det sluppet en aldri så liten bombe – i stillhet. Norge er kanskje alene i verden om å stille krav til miljøvekting.

Menneskeheten sliter med global oppvarming, ekstremvær og utsikter til at deler av planeten kan bli ubeboelig i nær framtid. Dette vet vi godt. Vi vet årsakene til problemet og vi vet hvordan vi kan løse det. men, som vi alle vet: det er menneskelig å utsette.

Gitt alvorlighetsgraden, skulle man kanskje tro at det offentlige tar i bruk de virkemidlene de kan for å prøve å få bukt med problemet. I de fleste land i verden står det offentlige for en betydelig andel av innkjøpene som skaper problemer for miljøet, og mange land har lover og regler for slike kjøp.

Prøv oss, du også!

Vi gjennomfører anskaffelser for offentlige oppdragsgivere over hele landet. Hvorfor ikke prøve oss, du også?

Allerede imorgen kan vi være i gang med å hjelpe deg med anskaffelsen din.

Få et uforpliktende tilbud nå

Så da har vel alle land i verden også innført regler for miljøvekting, altså krav om at alle anskaffelser må ta hensyn til miljøet?

Eller?

Look to Norway (for miljøvekting)

Ifølge divisjonsdirektør for anskaffelser i DFØ, Dag Strømsnes, er vi sannsynligvis alene i verden om å ha krav om miljøvekting på 30%. Dette kom nærmest fram i en bisetning under DFØs innledning til anskaffelseskonferansen.

Tygg litt på den: Norge er kanskje det eneste landet i verden som stiller krav til at offentlige innkjøpere skal ha fokus på miljø.

Kan det virkelig stemme?

DFØ mener det stemmer, og det ville jo vært utelukkende positivt dersom det skulle vise seg å være feil.

Men det er også overveiende sannsynlig at det stemmer. Ikke bare fordi DFØ sier det, men fordi selv her i Norge har det vært kontroversielt å sette krav om miljøvekting på 30%.

For all del, vi har hatt en slik bestemmelse i årevis, men den har vært frivillig å bruke. 1. januar gikk vi fra «bør» til «skal», og Anskaffelseskonferansen 2024 gjorde et poeng av å vise at andelen konkurranser med miljøvekting har gått betydelig opp.

Så det Norge kanskje er alene om å gjøre, har effekt!

Hell i (arbeids)uhell

Enkelte har i frustrasjon uttalt at hele kravet om miljøvekting på 30% er et arbeidsuhell, eller ihvertfall et veldig lite gjennomtenkt og forhastet tiltak.

Virkelig?

Her står vi med vann til knærne, og så var det feil å ringe rørleggeren?

Man burde kanskje heller takke modige politikere som turte å kline til med en forskriftsendring som faktisk gjør noe med problemet. Vi kan diskutere herfra til slutten av Parisavtalen om det var riktig, maksimalt treffende eller noe annet. Men miljøvekting har vi fått.

Og det var noe. Vi er alene i verden om å gjøre noe med en av de lavest hengende fruktene man kan oppdrive.

Så får det heller være at forskriftens §7-9 kanskje er beheftet med en del feil.

Bedre med lov?

For eksempel mener Anskaffelsesutvalget at bestemmelsen kunne vært bedre. Javel. De mener også at vi skal heve anskaffelsesreglene til lovs form.

Hvor lett blir det da for besluttsomme politikere å gjøre noe med problemet? Med alle reglene i lov i stedet for forskrift, må man ha flertall i Stortinget (to ganger) for å få gjennom endringer. Tverrpolitisk enighet er fantastisk, men det er også vanskelig å oppnå. Ville Norge hatt krav om miljøvekting hvis alle reglene lå i en anskaffelseslov, eller ville lovendringen druknet i ferieavvikling, valgår og regjeringskriser?

Det kan godt hende.

I mellomtiden kan vi nyte godt av en regel som tvinger alle offentlige innkjøpere til å ta hensyn til miljø når de gjennomfører anskaffelser. 30% hensyn, intet mindre. Det bidrar til et fokus vi kanskje hadde utsatt enda litt lengre.

Så hiv deg over utfordringene med å skille krav fra kriterier og å lete fram dokumenterbare og konkrete tiltak som bidrar til lavere utslipp.

Og vit at du er verdensledende når du gjør det.

Du: en pioner på miljø.

Tenk på det!