Kort fortalt: når må karensperioden utvides?

Når synes du at en karensperiode må utvides? Har du tenkt over konsekvensene av å gjøre det – og må du egentlig?

Hvis du er usikker på hva en karensperiode er, kan du starte med å lese vår artikkel om karensperioder.

Kort fortalt snakker vi om et tidspunkt for når kontrakten kan inngås, altså i praksis en frist for de som ikke fikk kontrakten til å vurdere om de skal mene noe om beslutningen (og tid for deg til å gjøre kontrakten klar til å bli inngått).

Prøv oss, du også!

Vi gjennomfører anskaffelser for offentlige oppdragsgivere over hele landet. Hvorfor ikke prøve oss, du også?

Allerede imorgen kan vi være i gang med å hjelpe deg med anskaffelsen din.

Få et uforpliktende tilbud nå

Det er mange som har meninger om at de ikke fikk kontrakten. Meninger du som innkjøper ikke nødvendigvis støtter.

Reaksjonene

En vanlig reaksjon er å be om innsyn i tilbudet til den som vant. På den måten kan man kanskje skape mer trygghet for at beslutningen er riktig. Men et krav om innsyn, eventuelt med etterfølgende klage på at det er gitt for lite innsyn, utvider ikke karensperioden.

Dette behandlet KOFA helt tilbake i 2014. I KOFA-sak 2014/20 står det slik «At det etter klagers syn foreligger for omfattende sladding av valgte leverandør sitt tilbud […] medfører derfor ikke at karensperioden var for kort«.

En annen reaksjon kan være at begrunnelsen er for dårlig – altså en påstand om at oppdragsgiver har brutt begrunnelsesplikten. Men en mangelfull begrunnelse utvider heller ikke karensperioden.

Dette kan vi lese om i NOU 2010:2, hvor det står at «Dersom en leverandør mener at en begrunnelse mangler eller er mangelfull, må han klage over dette innen utløpet av karensperioden/klagefristen og eventuelt kreve midlertidig forføyning dersom oppdragsgiver ikke gir tilstrekkelig opplysninger«.

Toget går

Med andre ord: Karensperioden er litt som et tog som skal holde avgangstidene sine. Det skal mye til at konduktøren holder igjen toget. Hvorfor? Jo, fordi konduktøren må ta hensyn til helheten.

Konduktøren må tenke på at det står personer på neste stasjon også, og at toget skal rekke å gjøre seg klar til neste rute. I anskaffelsesverdenen så snakker vi om leverandøren som fikk kontrakten, behovshaverne som trenger kontrakten, og behovet for å få levert varen eller tjenesten som skulle anskaffes.

Nødbremsen

Men det finnes en nødbrems. Det har store konsekvenser å dra i den, men den finnes. For leverandøren som ikke fikk kontrakten, heter den midlertidig forføyning. Du kan gå til retten og be dommeren trekke i nødbremsen for deg.

Så når skal du utvide karensperioden? Egentlig aldri. Jobben din som innkjøper er å lose toget trygt videre til neste stasjon, av hensyn til leverandøren som har vunnet og de som trenger det du skal anskaffe.

Likevel er det nesten i overkant vanlig at leverandører ber deg om å utvide karensperioden. Nå vet du hva du kan svare til slike henvendelser.

Ja, med mindre du faktisk har gjort en feil, da. Men da trekker du jo tildelingen, evaluerer på nytt og foretar en ny tildeling – med en ny karensperiode.

Tør du det? Den som anskaffer får se.