Hvor skal vi klage?

Pussig spørsmål kanskje? Vel, for en leverandør som ikke er helt fornøyd med tildelingen er det kanskje ikke det.

“Gripe upwards” (klag oppover) var Kaptein Millers lakoniske svar på spørsmålet i filmen “Saving private Ryan”. En av soldatene hans lurte på hvor han skulle klage. Joda, klag oppover.

Men “oppover” gir ingen mening i offentlige anskaffelser. Hvem er egentlig “over” kommunen? Er det Fylkeskommunen? Neppe. Fylkesmannen, da? Tja, ikke alltid. Er det KOFA kanskje? Nja, ikke nødvendigvis. Så da er det vel Tingretten, da? Vel, ikke med mindre du ønsker å sette himmel og jord i bevegelse ihvertfall.

Dette blir høyst aktuelt hver gang en oppdragsgiver skal kunngjøre en konkurranse. Der lyser spørsmålet nemlig mot deg helt nederst i felt VI.4.1 i Doffins kunngjøringsskjema: “Organ som er ansvarlig for den formelle klagebehandlingen”.

De fleste offentlige oppdragsgivere har nok trukket på skuldrene av dette over-generaliserte spørsmålet, og stort sett satt inn seg selv som “organ”.

Men det er jo ganske mange om beinet hvis du har noe å klage på i Norge. Dermed kunne man jo tenke seg en nyansering, for eksempel slik:

VI.4.1: “Organ som er ansvarlig for klager på tildelingen, dersom du ikke har til hensikt å gå til midlertidig forføyning”

VI.4.2: “Organ som er ansvarlig for klager på tildelingen, dersom du HAR til hensikt å gå til midlertidig forføyning”

VI.4.3: “Organ som er ansvarlig for klager på tildelingen, dersom det er greit at oppdragsgiver ikke vil vente med å inngå kontrakt”

VI.4.4: “Organ som er ansvarlig for klager på innsynskrav”

VI.4.5: “Organ det er fornuftig å starte hos før du bestemmer deg for om du egentlig vil klage.”

Det er kanskje litt skummelt å si dette høyt, for snart har vel de skjema-hungrige og driftige sjelene hos Departement, Doffin og TED lyst til å drysse noen flere felt ned over oss, slik at spørsmålet om riktig organ blir behøring belyst.

Men du ser kanskje poenget? Skal du bare klage, bør du starte hos oppdragsgiver. Skal du velte lasset med maksimal tyngde, skal du gå til Tingretten. Skal du protestere på for mange svarte sladder, er det Fylkesmannen du skal til. Er du villig til å vente en stund, er KOFA rett adressat for klagen din.

Dermed er det kanskje ikke så rart at oppdragsgivere flest har startet med seg selv, slik at de kan rettlede stakkaren før henvendelser går i både hytt og pine.

Men det skal det nå bli en slutt på. Etter 3. februar 2020 vil Doffin nekte å motta noe som helst annet i dette feltet enn den lokale Tingretten.

Hæ? Tingretten?

Javisst. Det konsekvent minst sannsynlige stedet du noensinne kunne tenke deg å henvende deg til, skal nå bli den nye gullstandarden for klagebehandling. Gjør du noe annet, vil Doffin takke pent nei til kunngjøringen din.

Selv DIFI ser nok de pedagogiske utfordringene med at nettopp Tingretten er blinket ut som standardmottager, da de skriver i sin nyhetssak at det er “likevel viktig å merke seg at det i de aller fleste tilfeller vil være mest hensiktsmessig for leverandør å henvende seg til oppdragsgiver ved en mulig klage. “

Ja, det var nok årets underdrivelse.

Det enkleste ville nok være at Doffin bare slettet hele feltet og heller henviste til DIFIs aldeles utmerkede gjennomgang av hvor man burde henvende seg hvis man har tenkt å klage. Det ville vært en praktisk, pragmatisk og fornuftig tilnærming til et egentlig ganske umulig spørsmål.

Men fornuft og skjemaer går ikke alltid som hånd i hanske.

Vi får håpe Tingretten ikke drukner i henvendelser fra leverandører som overhodet ikke hadde til hensikt å begjære midlertidig forføyning. Skulle det likevel skje, kan jo Tingretten velge å gjøre som kaptein Miller og klage oppover til Lagmannsretten?

I så fall ender vi vel til slutt i Høyesterett.

Den som anskaffer får se.