Snakker du med leverandørene dine?

Det kan høres banalt ut, men snakker du egentlig med leverandørene dine?

Det kan virke skrekkelig formelt å kjøre konkurranser. Forhandlingsforbud og iltre advokater har skjøvet deg ned i skyttergrava, og du stikker bare hodet såvidt opp når du skal kunngjøre noe.

Slik burde det selvsagt ikke være. Det er heller ingen regler som oppfordrer til skyttergraver.

Snarere tvert imot.

La oss ta en rask titt på reglene i den strengeste delen av reglene, altså Del III. Helt innledningsvis står det i §12-1 står følgende:

(1) Oppdragsgiveren kan gjennomføre markedsundersøkelser for å forberede anskaffelsen og gi informasjon til leverandørene om sine planer og behov.

(2) Oppdragsgiveren kan søke eller motta råd fra uavhengige eksperter, myndigheter, leverandører eller andre markedsaktører. Rådene kan brukes i planleggingen og gjennomføringen av anskaffelsen. Forutsetningen er at rådene ikke har konkurransevridende effekt eller fører til brudd på likebehandlingsprinsippet.

Stort sett gir regelverket altså klarsignal for å forlate skyttergravene. Du kan undersøke. Du kan søke råd. Det eneste du må passe på, er konkurransevridende effekter.

Det er jo forsåvidt logisk. Hvis leverandør A sier at du må kreve Volvo og leverandør B hevder du må kreve Toyota, så sier det seg selv at det blir krig.

Men begge er jo biler, og det vil nok leverandør A og B også være enige i (under noe tvil, selvsagt).

Trikset her ligger i å tenke flertall. Du må spørre leverandørene om råd. Ikke bare en. Da vil de fleste konkurransevridende råd avsløre seg selv, og du sitter igjen med rådene du faktisk kan bruke til noe.

Du kan gjøre dette veldig formelt eller veldig uformelt. Begge varianter har både fordeler og ulemper. Som du ser av vår artikkel om forskjellige typer markedsdialog, så er det mye å velge i.

Den neste paragrafen i regelverket, sier noe om hva du ikke kan gjøre. Blant annet så må du passe på å utligne fordeler hvis en leverandør har fått delta i et forprosjekt. Det er forsåvidt ikke så vanskelig: det handler ofte om å legge ut resultatet av dette forprosjektet, og kanskje også utvide fristene litt. Da har du «truffet egnede tiltak», som forskriften så fint sier det.

Og verre er det ikke. Hvem vet? Kanskje mer dialog med markedet forut for konkurranser kan føre til mer tillit og dermed færre konflikter etterpå også? I så fall får jo tiltaket ditt dobbel effekt, og du kan forlate skyttergravene.

Klarer du det?

Den som anskaffer får se!