Det er ikke hver dag kjedelige, grå anbudskonkurranser dukker opp i Nytt på Nytt. Da har noe gjerne gått veldig galt. I dette tilfellet er det selvsagt prisraset på Twist, ergonomiske mus og hodetelefoner i Bergen kommunes kontorrekvisitaavtale det harseleres over. Nytt på Nytt gjør en hederlig jobb med å harselere balansert i denne saken.
Nye terskelverdier
Ut av det blå velger nok en gang Departementet å endre terskelverdiene. Vi oppdaget endringen i dag, gjennom en endring i anskaffelsesforskriften. Endringen trer i kraft fra, eh… to dager siden. Det er like sprøtt hver gang det skjer. Måten terskelverdiene endres på, er like obskur som den er plutselig. For to år siden skjedde
Hva kan du egentlig avklare?
Det er mye mystikk knyttet til avklaring og bruk av forskriftens §23-5. Men hvor går egentlig grensene for hva som er greit? En ny KOFA-avgjørelse gir flere svar. Det skulle jo bli så fint når vi fikk det nye regelverket og den nye, flotte §23-5. Ja, la oss til og med kose oss med å
Nytt organ – nye muligheter
Ingen har ansvar for å føre tilsyn med offentlige anskaffelser, mener konkurransedirektøren. Men stemmer det egentlig? Vi har hørt det før, og vi hører det gjerne igjen: det offentlige handler for 500 milliarder i året, og bare knøttsmå besparelser her og der kan bli til enorme summer totalt. Da er det jo fristende å tenke
Hvor skal vi klage?
Pussig spørsmål kanskje? Vel, for en leverandør som ikke er helt fornøyd med tildelingen er det kanskje ikke det. «Gripe upwards» (klag oppover) var Kaptein Millers lakoniske svar på spørsmålet i filmen «Saving private Ryan». En av soldatene hans lurte på hvor han skulle klage. Joda, klag oppover. Men «oppover» gir ingen mening i offentlige
Men dere kjenner jo oss fra før?!?
Har du tildelt en kontrakt og hørt den setningen før? Det er ikke uvanlig at en eller flere tapende leverandører reagerer med sjokk og vantro på evalueringen din fordi de ikke skjønner hvordan du kan ha glemt den gode relasjonen dere har hatt i mange år. Det lyder kjent, ikke sant? Sannsynligvis har du også
Eksamensnerver
Innkjøpskontoret har hatt litt eksamensnerver i det siste. Vi bestemte oss nemlig for å bli sertifisert (igjen). Vi har allerede et lite knippe sertifiseringer liggende rundt på huset, fra det gamle Innkjøpskortet, fra sertifiseringsordningen til KS og en slags sertifisering fra Høgskolen i Molde. Denne gangen var det Sertifiseringsordning for Offentlige Anskaffelser, eller SOA, som
Hæ? Må du avlyse?
Du har sikkert hørt det før. Konkurransen måtte avlyses og kunngjøres på nytt fordi leverandøren som ikke vant krever det. Tilbake står en forsmådd vinner som ikke vant likevel, en eller flere jublende tapere og en rimelig frustrert vaktmester som ikke fikk ny brøyte-traktor likevel. Det står i regelverket at man kan avlyse en konkurranse
Kjøreregler for bedre anskaffelser
Du har sikkert tenkt tanken du også: hva er felles for alle anskaffelser, og hva kan vi gjøre enklere? Det blir spennende å se hva gruppen etterhvert kommer frem til, men i mellomtiden kan du hygge deg med våre enkle kjøreregler: Regel nr. 1: Fokuser på behovet Ikke beskriv «dingsen» du vil ha. Beskriv i
Ikke grav deg ned i tide – Fem tips for å øke tilliten
Du har kanskje opplevd at uenigheten rundt en tildeling utvikler seg til full krig mellom deg og leverandøren som tapte. Du har kanskje også lest våre saker om temaet, eksempelvis om tillit, innsyn i alt og forholdsmessighet. Ja, du har kanskje også dratt nytte av våre tips for en bedre innsynshverdag. Men aller helst ønsker